سایت عکس و سرگرمی
قیمت سوئیچ شبکه
قیمت سوییچ
قیمت سوئیچ
قیمت گوشی سامسونگ
قیمت پاور بانک
قیمت گوشی موبایل
دوربین مداربسته
قیمت پرینترهای اچ پی
قیمت چاپگر
قیمت پرینتر
رک سرور
قیمت ups
قیمت یوپی اس
قیمت مانیتور
قیمت مادربرد
لپ تاپ
قیمت مودم تی پی لینک
قیمت مودم دی لینک
قیمت سوئیچ سیسکو
قیمت سوئیچ
قیمت آلین وان
قیمت لپ تاپ ایسر
قیمت لپ تاپ اچ پی
قیمت لپ تاپ لنوو
قیمت لپ تاپ ایسوس
قیمت نوت بوک
قیمت لب تاب
قیمت لپ تاپ
قیمت هارد سرور
قیمت رم سرور
قیمت سرور اچ پی
خرید سرور
قیمت سرور
close
تاريخچۀ درمان هاي مختلف در درمان اعتياد , ذهن آگاهي دانلود مقالات

دانلود مقالات
مقالات علمي آموزشي رشته هاي برق عمران روانشناسي حسابداري حقوق الهيات علوم اجتماعي تاريخ ادبيات مكانيك صنايع كامپيوتر كشاورزي تربيت بدني

نژاد انساني هميشه به دنبال چندين هدف در زندگي خود از قبيل رهايي از درد، تسلط بر ديگران و مواردي از اين قبيل بوده است. در مورد رهايي از درد، او به ارزش موادي كه او را از اين درد و رنج مي رهاندند پي برد. (برايسون و فراست، 2012) در كتاب خود در بارۀ تاريخچۀ مواد مخدر اينگونه بيان مي كنند:
اپيوم يا ترياك احتمالاً اولين ماده اي بوده است كه در سومر (قديميترين تمدن شناخته شده) در حدود 5000 سال قبل از ميلاد مسيح به كار مي رفته است، سومريان اين اجازه را داشته اند كه محصولات زياد كه بدون شك ترياك يكي از آنها بوده است كشت و ذخيره كنند، اين ماده نه تنها براي درد بلكه براي لذت و خواب هم به كار مي رفته است.... ترياك در طي سالهاي 1292 تا 1550 قبل از ميلاد مسيح به مصر آورده شد، گفته مي شود كه فراعنه آنها را در باغ هاي خود مي كاشتند و اين ماده در نقاشي هاي باستان به تصوير كشيده شده است، كاربرد «پاپي» براي كاهش رنج و فراموشي غم ها در ايلياد و اوديسه هومر هم شرح داده شده است.... پزشكان يونان هم كاربرد اين ماده را در آثار خود شرح داده اند. (صص 4-3)
با گذشت زمان انواع مختلف مواد مخدر و با اثرات جديد روي كار آمدند. بنا به گفتۀ برايسون و فراست (2012)، به تدريج و با گذشت زمان پزشكان بخصوص در ارتش به اين نكته پي بردند كه انرژي و تحمل از ماده اي به نام كوكائين ايجاد مي شود و از آن براي خود و سربازان استفاده كردند، البته پزشكان ديگري هم بودند كه با دسترسي عمومي افراد به اينگونه مواد جنگيدند.دانلود پايان نامه
اشنايدر (1974، به نقل از كرينگ و همكاران، ترجمه شمسي پور، 1388)، در بارۀ تاريخچۀ توليد آمفتامين ها چنين بيان مي كند:
در دهۀ 1920، داروشناس آمريكايي چيني تبار به نام كو كيوئي چن در جستجوي درماني براي آسم، توصيف داروها را در چين باستان مطالعه كرد. وي دريافت كه از برگ هاي يك درختچۀ بياباني به نام ماهو آنگ (از خانواده افدرا) به عنوان دارويي موثر بارها تمجيد شده است. چِِن پس از تلاش نظام مند توانست الكالوئيدي به نام افدرين را از اين گياه جدا كند كه واقعاً در درمان آسم بسيار موثر از آب درآمد. اما اتكا به اين درختچه براي بدست آوردن دارو چندان ثمربخش قلمداد نشد، و به همين دليل تلاش ها براي ساخت جايگزين مصنوعي شروع شد. آمفتامين ها نتيجۀ اين تلاش ها بود. اولين آمفتامين، يعني بنزدرين در سال 1972 به طور مصنوعي ساخته شد و آمفتامين هاي ديگر مدت كوتاهي پس از آن ساخته شدند.... (ص 394)
تركيبات آمفتامين و از جمله متامفتامين از انواع جديد مواد مخدر هستند كه به صورت جهاني و منجمله در ايران به معضل بزرگي تبديل شده است. بر اساس گفتۀ كرينگ و همكاران (2007، ترجمۀ شمسي پور، 1388)، «مت آمفتامين در شكل كريستاليِ شفاف خود، معمولاً «مت كريستالي» يا «يخ » گفته مي شود كه هَوَس آن بسيار شديد است و اغلب چند سال پس از قطع مصرف آن ادامه مي يابد» (ص 396). بنا به گفتۀ سادوك و سادوك (ترجمه رضاعي، 1387)، «آمفتامين ها در بريتانيا، استراليا، آسيا، و چندين كشور اروپاي غربي پس از حشيش و ماري جوانا رايج ترين داروي غيرمجاز هستند» (ص 509). كاربرد متامفتامين مشكل رو به گسترش و قابل توجهي در آمريكا است (آنجلينا و همكاران، 2000) و يا موسسه ملي راهكارهاي كنترل مواد مخدر (2003) اعلام مي دارد كه كاربرد متامفتامين در آمريكا به صورت اپيدمي درآمده و هم اكنون مشكل برجسته در بين مواد مخدر ديگر است كه بيشتر هم بر نواحي روستايي و نيمه روستايي تأثير گذاشته است. فارل و همكاران (2002)، در كتاب خود در مورد تاريخچۀ مت آمفتامين در نواحي آسيا اينگونه بيان مي كنند:
.... گذشته از ژاپن، امروزه در ديگر نواحي از قبيل چين، اندونزي، مالزي، فيليپين، سينگاپور و تايلند هم مصرف مت آمفتامين به معضل اجتماعي تبديل شده است.... در تايلند، مت آمفتامين اولين بار به صورت فرآوردۀ دارويي به نام «متدرين» در دسترس بوده است كه به تدريج در بين رانندگان كاميون، كارگران كارخانه، و ديگر گروه هاي حرفه اي به نام «ياما» با نقش سر اسب بر روي قرص محبوب شد و در نهايت منجر به كنترل هاي حكومتي بر روي اين ماده شد. (صص 11-10)
يكي از عوامل شيوع باور نكردني مصرف مت آمفتامين در سطح جهاني سهولت ساخت آن است. بر اساس گفتۀ كرينگ و همكاران (ترجمه شمسي پور، 1388)، «زماني مواد شيميايي لازم براي ساخت مت آمفتامين مانند افدرين به راحتي در دسترس بود، تصويب قوانيني مانند حكم سال 1996 در بارۀ كنترل مت آمفتامين باعث كاهش عرضۀ اين ماده شد اما افدرين كاذب، مادۀ مشترك در بسياري از داروهاي ضد احتقان بدون نسخه، جايگزين آن شد كه به راحتي در دسترس عموم مي باشد» (ص 397).


2-2-10 تاريخچۀ ذهن آگاهي
مفهوم «ذهن آگاهي» از مذهب بودا با سنت 2500 ساله از هند شروع شده است. كلمۀ «بودا» به معني شخص بصيرت يافته است يعني آنكه رهايي را تجربه كرده است، بدان عمل كرده است، و با تلاش خود به هدف نهايي دست يافته است (هارت، 1924، ترجمه گروه مترجمان، 1382). بودا در نزديكي شهر بنارس در هند به دنيا آمد و در ابتدا فقط پنج پيرو داشت ولي به تدريج پيغام او به سرزمين هاي زيادي گسترش يافت و هم اكنون مذهب بيش از 600 ميليون نفر در جهان مي باشد؛ تنها اسلحۀ او عشق و محبت جهاني بود و به خاطر تعليمات خاصش، پيغام او به تمامي فرهنگ ها نفوذ و وارد جهان متمدن شد (ترا، 2008). از نظر تاريخي، ذهن آگاهي «قلب» مراقبۀ بودايي است كه در سنت به وسيلۀ كلمۀ سانسكريت «دارما» يا «دامما» كه به معني قانون طبيعت يا قانون رهايي است، شرح داده شده است؛ در واقع بودا هيچ نوع مذهب، فلسفه، يا نظام اعتقادي را آموزش نداده است ولي تعاليمش را دارما ناميد (ويليامز و كابات- زين، 2011). توانايي معنوي «ذهن آگاهي» در آموزش هاي بودا «ويپاسانا» نام دارد، ويپاسانا راهي ساده و منطقي براي رسيدن به آرامش راستين ذهن و يك زندگي سعادتمند و پربار است؛ اين واژه از زبان باستاني «پالي» اقتباس شده و به معناي داشتن بصيرت و مشاهده ي هر چيز همان گونه كه واقعاً هست، مي باشد (هارت، ترجمه گروه مترجمان، 1382). اگرچه مفهوم «ذهن آگاهي» از مذهب بودا سرچشمه گرفته است ولي اين تكنيك در ديگر مذاهب هم با عناوين ديگر وجود دارد، به عنوان مثال از «مراقبه» در مسيحيت به عنوان «دعا» ياد شده است و يا در اسلام به خصوص در صوفي از اين مفهوم به عنوان «تفكر و تدبر» كه به معني تأمل در هستي است ياد شده است. تيچ نات هان اولين فردي بوده است كه توجه غربي ها را به روش درماني به وسيلۀ ذهن آگاهي جلب كرده است (كابات- زين، 1990). روش ذهن آگاهي از ريشه ي خود كه مذهبي است جدا شده و هم اكنون به صورت مستقل از مذهب و فرهنگ تعليم داده مي شود. مارتين (1997، به نقل از هيز و همكاران، 2004) بيان مي دارد كه اگرچه ذهن آگاهي از آموزش هاي بودا اقتباس شده است اما مضاميني از تئوري هاي شناختي، رفتاري، تجربي و روان پويايي را در خود ادغام كرده است.


2-2-11 تاريخچۀ درمان «كاهش استرس بر پايۀ ذهن آگاهي» (MBSR)
درمان «كاهش استرس بر پايۀ ذهن آگاهي» يا «ام.بي.اس.آر» قديمي ترين درمان بر پايۀ ذهن آگاهي است كه سودمندي خود را به اثبات رسانده است. اين درمان توسط جان كابات- زين به دنياي پزشكي معرفي شد. در سال 1979 اين درمان با وارد شدن به كلينيك كاهش استرس در مركز پزشكي دانشگاه ماساچوست آمريكا رو به گسترش نهاد؛ در برنامه ريزي پروتوكل درماني تلاش بر اين بود كه اين درمان از مذهب، فرهنگ، و ايدئولوژي بودايي آزاد باشد و در عين حال به دارماي جهاني وفادار باشد (ويليامز و كابات- زين، 2011). مطالعات جديد، مراقبۀ ذهن آگاهي بر اساس رويكرد اصلي كابات- زين را براي درمان سوء مصرف مواد و نيز افسردگي، اضطراب و درد به كار برده اند( كابات-زين، 1990).

2-2-12 تاريخچۀ درمان هاي مختلف در درمان اعتياد
2-2-12-1 درمان هاي شناختي رفتاري منجمله ماتريكس
در پاسخ به ميزان رو به گسترش سوء مصرف مواد، مجموعه اي از درمان هاي متفاوت ابداع شدند. زگيرسكا و همكاران (2009) بيان مي دارند كه براي درمان سوء مصرف مواد در بين مداخلات رفتاري ، درمان شناختي رفتاري حمايت قابل ملاحظه اي را كسب كرد، با اين وجود، عليرغم بهترين درمانِ استاندارد، ميزان عودِ بالا ادامه داشته كه اين امر نياز براي توسعۀ روش هاي درماني جديد را بيان مي كند. پس از گذشت مدت زماني، روان درماني با الگوي ماتريكس (نوعي درمان شناختي رفتاري) به دنياي پزشكي معرفي شد كه اكنون به عنوان شناخته شده ترين روش درمان اعتياد به آمفتامين ها در سراسر دنياست. برنامه متشكل از گروههاي جلوگيري از عود مصرف، گروههاي آموزشي، گروههاي حمايت اجتماعي، مشاوره فردي، و تست تنفس و ادرار است كه در طي 16 هفته به روشي باساختار ارائه مي شود (اُبرت و همكاران، 2000). اثر بخشي مدل درماني ماتريكس در وابستگان به الكل هم به اثبات رسيده است، سيل پاكيت و پراسِرتچاي (2007) در پژوهش خود با به كارگيري الگوي ماتريكسي متشكل از فعاليت سه گروه اصلي (گروه بهبود اوليه: 8 جلسه، گروه جلوگيري از عود مصرف: 32 جلسه، و گروه آموزش خانواده: 12 جلسه) به اين نتيجه دست يافتند كه اين مدل درماني مي تواند در وابستگان به الكل هم مثمرثمر باشد.
راوسون و همكاران (2004) بيان مي دارند كه مدل ماتريكس اساساً به خاطر افرادي كه در طول دهۀ 1980 در مركز ماتريكس لوس آنجلس به خاطر اعتياد به كوكائين درمان مي شدند، گسترش يافت. راوسون و همكاران (1991، به نقل از راوسون و همكاران، 2004) بيان مي دارند كه مدل ماتريكس، تكنيك ها و عناصري را از ادبيات مربوط به درمان هاي شناختي رفتاري اقتباس كرده كه شامل موارد تمركز بر تأثيرات محرك هاي مواد، آموزش خانواده، برنامۀ 12 گامي، و تقويت مثبت براي تغيير رفتار است.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ] [ ۰۷:۳۱:۲۷ ] [ رسولي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By azadblog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
آخرين مطالب
پرش به محتواي اصليرفتن به نوارابزار درباره وردپرس برترين ها و به روز ترين ها 61 بروزرساني وردپرس, 5 بروزرساني پوسته 22 ديدگاه در انتظار مديريت است تازه نمايش نوشته Clear Cache Howdy, مدير سايت مقالات بيرون رفتن راهنما تنظيمات صفحه وردپرس 4.9.8 دردسترس است! لطفا هم‌اكنون بروزرساني نماييد. ويرايش نوشته افزودن نوشته يك ذخيره‌ي خودكار از اين نوشته وجود دارد كه جديدتر از نگارش زير است. ديدن ذخيره خودكار. عنوان را اينجا وارد كنيد تكنيك­هاي خلاقيت از نظرروانشناختي پيوند يكتا: http://naubahar.ir/تكنيك­هاي-خلاقيت-از-نظرروانشناختي/ ‎ويرايش افزودن پرونده چندرسانه‌ايVisualمتن

- تكنيك­هاي خلاقيت

1-9-2-1-2- تكنيك چرا

اين تكنيك هم براي حل مسائل و هم براي ايده­يابي و ايده­پردازي به­كار مي­رود. براي شناسايي و تعريف درست مسئله مي­توان از اين تكنيك استفاده كرد. سپس ايده­هاي جديدي در رابطه با موضوع بدست مي­آيند و چراي ديگري مطرح مي­شود و بايد توجه داشت كه سوالات تا آن­جا ادامه پيدا مي­كند كه به يك بصيرت و بينش برسيم و يا در يك باتلاق فرو رويم. اين تكنيك را مي­توان با تكنيك سؤالات ايده برانگيز تركيب نمود (حسيني، 1378).

 

2-9-2-1-2- تكنيك يورش فكري[1]

اين تكنيك را نخستين بار دكتر آلكس آزبورن مطرح كرد و چنان مورد استفاده و استقبال مردم و سازمان­ها در غرب قرا گرفته كه جزئي از زندگي آنان شده است. يورش فكري در واژه نامه بين المللي «وبستر» چنين تعريف شده است: اجراي يك تكنيك گردهمايي كه از طريق آن گروهي مي­كوشند راه­حلي براي يك مسئله بخصوص با انباشتن تمام ايده­هايي كه به­وسيله اعضاء ارائه مي­گردد بيابند.

در اين تكنيك تمام شركت­كنندگان به ايده­يابي در محيطي كه مؤكداً خالي از عوامل بازدارنده است هدايت مي­شوند و همين روحيه آزاد منجر به آن­چه كه مي­توان آن­را ايده­هاي خارق­العاده ناميد مي­گردد.

چهار قانون اساسي در اين تكنيك ذكر مي شود:

  1. انتقاد ممنوع
  2. چرخش آزاد و جسارت طرح ايده­هاي خارج از ذهن با استقبال روبرو مي­شود
  3. كميت ايده­ها مورد نظر است

تركيبات ايده­ها و اصلاح آن (حسيني، 1378).

 

 

3-9-2-1-2- تكنيك شش كلاه فكري

مبدع اين تكنيك دكتر ادوارد دوبونو است. به­طوركلي اين تكنيك شش جنبه يا سبك فكري را تعريف كرده و براي هركـدام كلاه رنگ خاصي را به عنوان سمبل تعيين مي­نمايد تا به­وسيله آن بتوان به طور روشــن و سريع ا ز سبك فكري (گرايش – حالت – احساس – فكر – موضع – نگرش) خود، آگاه شد آن­ را تغيير داد يا به ديگران اعلام نمود و از سبك فكري ديگران نيز آگاه شد.

البته با كمي دقت در اصطلاح «كلاه خودت را قاضي كن» متوجه مي­شويم كه به نوعي چنين روشي در فرهنگ ايراني – اسلامي وجود داشته است. در اين تكنيك رنگ كلاه متناسب با سبك فكري مربوطه است (صمدآقايي، 1380).

كلاه سفيد:

سفيد رنگ خنثي و منفعل است. كلاه سفيد با موضوعات و شكل­هاي انفعالي سر و كار دارد. واقعيت­ها بدون هيچگونه قضاوتي مورد جستجو قرار مي­گيرد.

كلاه سرخ:

سرخ نشانه خشم شور و هيجان است. بينش هيجاني و جنبه­هاي احساسي و غير استدلالي (ابزار مناسبي براي بيرون ريختن احساسات است.

كلاه سياه:

نشانه منفي­نگري و افسردگي است. بيانگر جنبه­هاي منفي و بدبينانه است.

كلاه زرد:

زرد نشانه آفتاب و مثبت است. جنبه­هاي مثبت و خوشبينانه را دربر مي­گيرد.

كلاه سبز :

نشانه رويش و باروري بوده و بيانگر خلاقيت و فكرهاي نو است.

كلاه آبي :

سردي و آسمان را نشان مي­دهد. نشان­دهنده برنامه­ريزي و ساماندهي كلاه نظارت و استفاده از بقيه كلاه­ها است.

تغيير احساس زاويه ديد سبك فكري و نگرش در بازي با كلاه­ها موجب آن مي­شود تا به فكر خود مسلط شده و چيزهايي را كه مي­خواهيم فرا خوانيم. علاوه بر اين چون فكر با رنگ كلاه عوض مي­شود فشاري بر شخصيت فرد وارد نشده و فقط روش فكري عوض مي­شود و مخالفت انتقال يا موضع­گيري را در گروه از بين مي­برد (صمدآقايي، 1380).

 

4-9-2-1-2- تكنيك گروه اسمي[2]

در اين تكنيك فرآيند تصميم گيري شامل ۵ مرحله است:

  1. اعضاء گروه در بررسي يكديگر دور يك ميز جمع مي­شوند.
  2. مسئله به صورت كتبي به هريك از اعضاء داده مي­شود.
  3. آن­ها چگونگي حل مسئله را مي­نويسند.
  4. هر يك از اعضاء به نوبت يك عقيده را به گروه ارائه مي­دهد.
  5. عقايد ثبت شده در گروه به بحث گذارده مي­شود تا مفاهيم جهت ارزيابي روشن­تر و كامل­تر شود و هر يك از اعضاء مستقلاً و مخفيانه عقايد را درجه­بندي مي­نمايد و نهايتاً تصميم گروه آن تصميمي خواهد بود كه در مجموع بيشترين امتياز را به دست آورده باشد (صمدآقايي، 1380).

 

 

5-9-2-1-2- تكنيك الگو برداري از طبيعت[3]

يكي از تكنيك­هاي خلاقيت و نوآوري كه در ابداعات فني كاربرد گسترده و موفقي داشته الگوبرداري از طبيعت است. برنامه­ريزي­هاي كامپيوتر و موضوع هوش مصنوعي همه با الگوبرداري و تقليد از فعاليت­هاي مغز آدمي انجام شده است. ذهن با قدرت انتخاب­گر خود جريان­هاي طبيعت را در قالب قانون ريخته و عرصه­هاي جديدي را پيش روي بشريت مي­گشايد و ابداعات و اختراعات تازه­اي را به او ارزاني مي­دارد (صمدآقايي، 1380).

 

6-9-2-1-2- تكنيك دلفي[4]

در اين تكنيك افراد هيچ­گاه به صورت گروه در يك جلسه و به صورت رويارويي مستقيم جمع نمي­شوند و اين تكنيك در پنج مرحله صورت مي­پذيرد:

  1. اعضاء گروه به صورت مخفيانه راه حل كتبي ارائه مي­دهند.
  2. نظرات كتبي به يك ايستگاه مركزي ارسال مي­شود.
  3. همه نظريات براي هر يك از اعضاء گروه ارسال مي­شود.
  4. اعضاء درباره نظريات ديگران اظهار نظر كتبي به ايستگاه مركزي مي­فرستند.
  5. مراحل ۳ و ۴ آنقدر تكرار مي­شود تا اتفاق آراء بدست آيد (صمدآقايي، 1380).

7-9-2-1-2- تكنيك TKG

حل گروهي مسئله كه توسط كوباياشي و كاراكيتا در سال ۱۹۶۴ ابداع شد. اين روش مبتني بر مجموعه واقيت­هايي است كه شركت­كنندگان توليد مي­كنند. اين واقعيتها داراي ۳ شرط زيرند:

  1. بايد به مسئله مورد نظر مربوط باشند.
  2. به­طور عيني اثبات پذير باشند.
  3. مهم باشند.

TKG داراي ۲ مرحله مي­باشد:

  1. تعريف مسئله: شركت­كنندگان واقعيت­هاي مربوط به زمينه مورد نظر روي كارت را مي­نويسند.
  2. حل مسئله: شركت­كنندگان راه­حل­هاي پيشنهادي را مي­نويسند و سپس به صورت مجموعه­اي قرائت مي شود (صمدآقايي، 1380).

تكنيك­هاي ديگر خلاقيت نيز كه در پرورش ذهن مي­توان از آن­ها استفاده نمود عبارتند از:

  • تكنيك ايدكاتور: تفكر كلامي و ديداري و استفاده از سمبول­هاي گرافيكي به­ جاي كلمات
  • تكنيك يورش فكري معكوس: معرفي وضعيت مطلوب و پيدا نمودن نقاط قوت يا اشتباهات آن
  • تكنيك PMI : نكات مثبت و نكات منفي موضوع و نهايتاً نكات جالب و تازه مورد را ليست نموده و موضوع را از نظر محدوديت­ها و مزايا و تازگي­هاي آن بررسي مي­نمايد
  • تكنيك ايفاي نقش
  • تكنيك چه مي شد اگر ..... ؟
  • تكنيك وارونه­سازي (كشف چيزهايي كه وجود ندارد) كارهايي كه انجام نمي­دهيد و ... (صمدآقايي، 1380).

[1]. Brain Storming

[2]. No mial Grup Teechnig

[3]. Bionics

[4]. Delphi tec

تعداد واژه‌ها: 0 آخرين ويرايش به‌دست مدير سايت مقالات در مرداد 19, 1397 ساعت 12:30 ب.ظ تغيير وضعيت پنل: انتشار پيش‌نمايش تغييرات وضعيت: منتشر شده ويرايش ويرايش وضعيت نماياني: عمومي ويرايش تغيير ميدان ديد رونوشت‌ها: 2 كاوش مرور رونوشت‌ها منتشرشده در:مرداد 19, 1397 @ 12:30 ويرايش ويرايش تاريخ و زمان انتقال به زباله‌دان تغيير وضعيت پنل: Show Hide Author Name Select whether to display or not the author's name, independently of the settings in Show Hide Author plugin. Use Settings in Show Hide Author plugin Show Author Name Hide Author Name سپاسگزاريم از اينكه سايت خود را با وردپرس ساخته‌ايد. دريافت نگارش 4.9.8
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 116
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب